Voor de lesgever

Leerplan

Het gekozen leerplan is van het vak Algemene Verpleegkunde die deel uitmaakt van de HBO5_verpleegkunde opleiding.
Hier vind je het leerplan.
Het uitgewerkte onderwerp is verbandleer uit het hoofdstuk EHBO.


Leerplandoelstellingen

De leerplandoelstellingen zijn terug te vinden op pagina 42 - 43 in het leerplan.
Volgende leerplandoelstellingen zijn opgenomen in deze klassite:
  • De leerlingen kunnen hun keuze uit verschillende verbandmaterialen oordeelkundig staven.
  • De leerlingen kunnen de vuistregels voor een correct gebruik van deze materialen staven.
  • De leerlingen kunnen een correcte keuze maken uit de verschillende verbandmaterialen afhankelijk van de aard van het letsel.
  • De leerlingen kunnen deze materialen op de juiste manier aanwenden bij een slachtoffer.
  • De leerlingen zijn overtuigd van het belang van een goede kennis van materialen en technieken.

ICT-diamand

Deze klassite past binnen de ICT-dimmend bij het 'kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving'. Het stukje verbandleer is zelfstudie. Met het doornemen van de cursus en de filmpjes kunnen de leerlingen op eigen tempo de leerstof verwerven. Aan de hand van oefeningen kunnen ze kijken of ze de leerstof begrepen hebben en wordt de theorie verwerkt. Deze oefeningen kunnen ze verschillende keer opnieuw maken. Ook na het bekijken van de filmpjes en via de afbeeldingen kunnen de leerlingen de verschillende verbandtechnieken zelfstandig inoefenen. In de lessen praktijk wordt nadien deze verbandtechnieken nog eens klassikaal ingeoefend.


Didactische werkvormen

Deze klassite is een individualiserende werkvorm. De leerlingen verwerven zelfstandig nieuwe leerstof. De leerlingen kunnen deze klassite op eigen tempo doornemen, waardoor de verantwoordelijkheid voor het leerproces bij de leerlingen zelf ligt. De klassite is vlot toegankelijk en maakt gebruik van verschillende media zoals tekst, afbeeldingen en filmpjes.
De filmpjes, die een aanbiedende werkvorm zijn, geven een duidelijke demonstratie van de verschillende verbandtechnieken. Na het doornemen van de klassite kunnen er oefeningen gemaakt worden. Via het leerspelen kunnen de leerlingen kijken of ze de leerstof beheersen. Deze oefeningen zijn het spelvorm van de didactische werkvorm.


Didactische principes

Bij deze klassite is er met de volgende didactische principes rekening gehouden:
  • het activiteitsprincipe: De leerlingen moeten op en actieve manier zelfstandig de cursus, filmpjes en oefeningen doornemen.
  • het aanschouwelijkheidsprincipe: de leerstof wordt op verschillende manieren aangeboden. Op de klassite heb je de leerlingenblaadjes, de filmpjes en afbeeldingen. De leerlingen kunnen dus de leerstof zien en horen.
  • het herhalingsprincipe: De leerstof wordt voldoende herhaald. Als de leerlingen de klassite overlopen komen ze eerst in contact met de leerstof in de leerlingenblaadjes. Hierna komen ze in contact met de filmpjes en afbeeldingen die een herhaling geven van de theorie van de zwachteltechnieken. Daarna kunnen ze de leerstof inoefenen.
  • het individualisatieprincipe: daar de leerlingen zelfstandig de klassite overlopen kunnen ze dit op hun eigen tempo doen. Ze kunnen de leerstof, filmpjes en oefeningen zoveel keer bekijken en maken als ze zelf willen of nodig achten.